Sunday, December 26, 2004

:: Tak Nakkk!!!

Image Hosted by ImageShack.us



Kerajaan dah banyak gile kuarkan duit untuk kempan Tak Nak ni. Papan iklan ada merata-rata. Kat TV pun banyak.

Bagi aku setakat gigi rongak sebab isap rokok boleh lagi pegi dentist. Perokok tetap akan merokok. Memula aku tak ambik pot pun pasal kempen ni. Mampos gi ahh...

Setakat belah kepala kuar mende hitam-hitam tu gua tak heran

Setakat belah paru-paru pastu tuang dodol atas dia, tak seram ah...

Tak power ah kempen diaorang ni.



Satu masa dulu dalam zine aku thinkingstr8 isu no.5 aku menulis:

Asapan Rindu

Sejak zaman berzaman rokok telah memainkan peranan penting dalam kehidupan seharian manusia. Teman kepada mereka yang menghisap, dan musuh kepada mereka yang tak isap rokok dan dah kena kanser paru-paru. Zaman dulu aku tak isap rokok, skang aku isap, sebab dulu aku kononnya sXe. Memang aku tak penah usik rokok ni. Tapi bila dah start, memula layan best je, kemudian makin best sampai rasa nak isap hari-hari. Tapi bila takde aku tidak pula dilanda ketagihan. Ya, rata-rata yang menghisap rokok pasti berkata demikian. Tak ketagih konon, cuba letakkan seorang penghisap rokok yang berjaya di Genting Highlands tanpa sebatang rokok sekalipun. Akupun tak tau nak cakap. Kalau takde aku mesti usaha jugak supaya ada. Mungkin inilah yang dikatakan ketagihan. Jadi apa yang bestnya isap asap ni? Jangan kau bertanya soalan yang demikian terhadap ku, Sejak zaman- berzaman lagi rokok telah memainkan peranan yang penting dalam kehidupan seharian aku. Bila aku boring, aku jalan-jalan sambil isap rokok. Bila aku sedih aku isap rokok. Bila aku gembira aku rasa nak isap rokok. Dan bila aku sedang meraikan sebarang kejayaan, rokok pasti tersisip kemas di jariku. Bila aku banyak masalah... aku hisap rokok, tarik dalam-dalam lepas tu aku hembuskannya ke langit, ibarat kesemua masalahku itu terbang bersama asapan rindu yang keluar dari rongga paru-paru hitamku. Jelas, langit sentiasa sedia mendengar masalah ku. Cuba aku hembus kat muka Pakcik Bakar?, maunya tak kena hambur? Bila aku rindu kat seseorang, aku pasti hembusan asap ku pasti akan dibawa angin menemui orang yang aku rindui, sekurang-kurangnya sebahagian dari diriku telah menemuinya. Bila aku sakit perut nak buang air, rokok akan meningkatkan lagi kadar lawas dalam diriku. Lepas makan nasik, takde yang lebih seronok daripada melayan asapan rindu. Bila cuaca dingin, asap yang ku hembuskan akan lebih nyata kelihatan. Bila aku rasa sakit tekak, aku tau itu disebabkan olih rokok. Bila batuk, aku tau sebab isap rokoklah jadi batuk. Maka tak perlu lagi aku berjumpa doktor untuk menjalani medikal check-up, diagnosis mahupun dialisis. Tapi bila dah kena kanser? Namun tidak sedetikpun diriku merasa terkilan kerana kelihatannya liku liku kehidupan ku ini terasa amat bermakna.



Satu hari tu aku nengok tv kat opis aku kat bentong.

"Hoh ada iklan 'Tak Nak' baru" getus hatiku.

Iklan ni memula gambar 2 orang member tengah nak starting isap rokok. Bila dia sedut asap tu kamera zoom masuk ke dalam mulut terus ke paru-paru.

Pastu nampak paru-paru dia macam dah jadi buruk. Huduh gile. Pastu ada voice-over,

"No wonder smokers are easily out of breath, their lungs are rotten" (seingat aku macam tu lah ayat dia). Time tu gambar peparu tengah mereput.

Sumpah aku seram gile nengok iklan tu. Aku tak nak peparu aku jadi macam tu. Mana steady peparu reput! Gile ahh...

Maka aku ambik tindakan berjaga-jaga.



Dulu:

-Sekotak Kent9 (20 batang) beli pepagi, dan kompom habis menjelang aku nak start tido.



Skang:

-Aku start beli rokok kotak 10 je. Bila dah habih, aku takkan beli lagi dah untuk hari tersebut. Setiap batang kena consider betul-betul. Adakah aku perlu menghisap sekarang?



Semuanya sebab aku nengok iklan bangang tu. Cilakak betul diaorang ni! Sengaja nak menakut-nakutkan aku. Dah aku terpaksa kurangkan merokok sebab takut peparu aku jadi macam tu. Kali ni aku terpaksa mengaku kalah dengan kempen 'Tak Nak' diaorang tu.



Artikel Harian Metro

Gambar di-songlap dari:

Serambi Maya- Sahal Fikri Fotopages

No comments:

Post a Comment