Tuesday, June 7, 2005

SPIII - Special Report Part 1 : Final Preparation

Image Hosted by ImageShack.us
Final Preparation
2 Malam sebelumnya aku tak tido. Tapi pagi Jumaat tu ku gagahi jua untuk bangun. Setibanya aku di tapak SPIII (Hutan Lipur Terenggun) ni aku terkejut nengok ada ramai bebudak UMNO mana tah tengah buat kem motivasi. Lalu aku pegi tanya diaorang, sampai bila. Katanya sampai ahad. Pastu aku terangkan kat diaorang pasal event aku hari sabtu tu. Pastu diaorang cakap "Ah.. komeh (kami) sampai dulu.". "Mak aih.. kereknya diaorang ni..", getus hatiku. Pastu aku dengan kereknya jugak bawak keluar surat kelulusan Jabatan Hutan pasal nak guna site ni. "Korang ada kelulusan ke?", tanya aku. Rupanya diaorang main redah je. "Saya sarankan encik cari tempat lain sebab keesokkan harinya tempat ni akan jadi sangat bising dan huru hara..".
Memula aku gi kat opis kat Terenggun tu, usyar-usyar orang dalam nak kompom event ni. Sebab sebelum ni aku deal ngan opis besar diaorang kat bandar sana. Dah 3 tahun berturut-turut Jabatan Hutan bagi sokongan penuh kepada event ni. Siap bagi kitaorang pinjam lori lagi nak angkat kanopi yang diaorang bagi pinjam tu. Lepas siap angkat kanopi tu, aku try tanya Majlis Daerah Lipis pasal stage yang akunak 'pinjam' ari tu. Diaorang cakap, "Dik, kalau nak suruh kitaorang pasang, adik kena bayar lagi RM500..". Ahh.. mampos la.. baik aku pikul sendiri. Pastu aku pikul sendiri pentas tu. Hek ele.. jangan harap. Pentas tu ada 9 bahagian yang setiap satunya sebesar 4x9 kaki. Satu keping bahagian tu beratnya kira-kiranya 100kg. Mujurlah ada seorang yang kenal seseorang yang ada lori. Selamat jugak kami meloading pentas tu. Jimat RM500.
Image Hosted by ImageShack.us
Bila pentas dah sampai kami menghadapi masalah nak pasang pentas tu. Memang rumit teknik nak pasang dia. Dan hanya ada seorang je kat Lipis ni yang tahu betul pasal pentas ini iaitu Pakcik Rahim. Dialah yang buat pentas ni. Lantas aku calling dia. Dia time tu ada kat Kolumpo pulak. Jadi kami melepak kat situ tunggu Pakcik Rahim ni sampai dari Kolumpo sebab kebetulan masa aku tipon dia tu dia baru nak start balik Lipis. Sambil tunggu tu aku pegi bandar jumpa ND yang baru sampai dari Klang. Jumpa Unit Karan untuk setel hal-hal karan ni. Pastu aku pinjam pasukan ND ni untuk bawak aku ke balai polis ambik permit. Nasib baik driver dia sporting. Kemudian aku kembali ke Terenggun. Tengah melepak tu kami semua mencuci mata dengan awek-awek UMNO tadi yang semuanya tengah masak-masak. Ada 2-3 keping yang cun-cun. 2 jam selepas itu Pakcik Rahim sampai. Pentaspun setel.
Image Hosted by ImageShack.us

Final Training/Non-stop Action
Malam tu aku jamming last ngan band aku (FURY) untuk 'memastikan' persembahan yang power keesokkan harinya. Pastu Jason Band dari Indonesia ni tipon aku ajak jamming jugak. Sebab drummer dia tak dapat hadir. Jadi aku diminta untuk stand in ganti drummer dia. Aku follow je sebab seboleh-bolehnya aku nak pastikan semua orang boleh beraksi. Sejurus lepas training ngan band aku aku terus menuju ke Jamming lain pulak untuk jamming ngan Jason Band ni. Kendian baru aku teringat yang band ND pun nak pakai aku sebagai drummer. Jadi aku terus suh Pedal kontek ND dan ajak diaorang datang sekali ke jamming ni untuk training pulak sejurus selepas aku jamming ngan Jason Band ni. Nak dipendekkan cerita, malam sebelum event tu aku jamming dengan 3 band secara berturut-turut. Dah la mengantuk, kaki pun dah terketar-ketar. Jari pun dah merah-merah. Akhirnya semua aktiviti jamming terakhir sebelum event ni setel. Tapi malam tu tak berakhir di situ. Sebelum balik kitaorang mem-pekena neskepe 'o dulu. Lagipun sebab ada Timmy baru sampai dari kuantan. Akupun dah lama tak jumpa dia. Jadi aku pun teringin nak ajak dia pekena neskepe 'o sama-sama. Dalam pukul 5am barulah kami beransor pulang. Tapi yang pulang ke rumah diaorang semua. Tapi aku tak balik sebab aku singgah kedai untuk setel tag krew ni. Hal tag-tag ni sebenarnya takde dalam bajet. Tapi aku rasa memang perlu aku buat tag ni walaupun untuk krew je sebagai tanda penghargaan aku untuk bantuan diaorang. Walaupun aku terpaksa kuar duit sendiri. Maklumlah diaorang buat kerja mana ada gaji. 6.30am tag semua siap. Aku balik umah. Mengikut jadual, semua krew berkumpul kat perkarangan CenterPoint ni pukul 7am untuk angkat barang. Ada setengah jam lagi. Jadi aku pejam mata dalam 5 minit gitu, dan terus mandi.

Loading Barang
Lori disediakan oleh JZ Entertainment. Tapi drebar dia tak supply. Jadi aku terpaksa cari seorang kaki yang pandai bawak lori ngan ada lesen sekali. Aku gi umah member aku ni, Cuki. Kebetulan dia ada kat Lipis. Kejut dia tido, terus bawak dia pegi ambik lori. Pegi kat stor Majlis Daerah tu ingat nak ambik kanopi. Tapi entah kenapa orang tu tak bagi. Katanya semua dah rosak la, boss dia tak bagi la, bini dia nak bersalin la. "Takpe, tahun ni kita try buat stage open air, baru Woodstock", getus hatiku. Kemudian kami start loading barang. Fasa pertama loading ni memula ambik barang kat opis Tuah Solutions. Lepas ambik kat Bentong ari tu aku parking dulu bebarang ni kat sini. Fasa kedua adalah loading set power amp ngan miking kat ibusawat JZ Entertainment. Mujur muat satu trip.

Setup
Sampai Terenggun tanpa membuang masa terus setup barang tu. Paling sadis, drum baru Oxygen Studio tu belum tune lagi. Masa setup barang ni padahal sekejap je boleh setel. Masalahnya, krew ramai tapi tak ramai yang kompeten untuk buat kerja ni. Jadi terpaksa jugak aku turun padang untuk setup. Time ni crowd dari Raub tiba. Tak perasan pulak aku budak Jr ni. Sebab aku tak cam muka dia. Krew lain semua dah balik umah mandi dan pakai smart-smart lepas loading barang. Tapi aku tak berkesempatan untuk berbuat demikian sebab terpaksa setup bebarang. Masa aku tengah pasang-pasang guitar stand tu aku terpandang kanopi yang kitaorang pasang semalam belum naik lagi. Kami sengaja lowered sebab tukut hujan nanti air bertakung. Dengan selenge aku jumpa bebudak Raub ni mintak tolong angkat kanopi ni. Nasib baik diaorang ni semua sporting.
Image Hosted by ImageShack.us

Memandu Lori
Lori ni gear dia bukan macam keta tu, tapi stail macam lori jenis lama. Dan aku tak penah pandu lori seumur hidup aku. Tapi masa SPIII ari tu lori yang buat angkat barang ni tetiba terparking kat depan stage tu. Abang soundman dah sound, "Alih la lori ni! Sampai bila nak letak depan ni..?" Sebab takde orang nak ambik peduli, jadi aku ambik inisiatif untuk alih sendiri lori ni. Itulah first time aku memandu lori. Merasa jugak.
Image Hosted by ImageShack.us

Tune Drum
Aku tak pandai sangat bab tune-tune ni. Aku tipon member aku yang terrer bab drum ni. Dia cakap dia sampai lambat sket. Jadi nak tak nak terpaksa aku tune sendiri. Aku ingat Jr pun ada try nak tune, tapi tak berapa nak jadi. Aku tibai je time tu. Asal ada bunyi sudah. Bila semua bebarang dah setel, jam menunjukkan pukul 11.00am. 3 jam tersasar dari jadual. Mangikut planning aku nak balik umah dulu dan mandi sebelum start event ni. Tapi sebab kesuntukan masa, terpaksa aku start jugak dalam keadaan yang selekeh dan tak mandi. baju pun peluh-peluh sebab buat kerja tadi. Event kena start sekarang. Takde masa nak balik.
Bersambung...

2 comments:

  1. la.. bile nak sambung.. dah tak sabar nak tahu nihhhh

    ReplyDelete
  2. SPIII xde sape2 record ke?nak lak tgk SPIII nih dalam VCD ke..DVD ke...

    ReplyDelete