Sunday, June 12, 2005

Full Report Part III: Showdown in Terenggun

Showdown

Setelah beberapa ketika melepak dengan penuh ke-saspen-an. Tetiba matahari menyinar kembali. Keadaan buat seketika menjadi ceria. "Kita tibai dulu, pastu kalau hujan, kita wrap!", taklimat ringkas aku kepada krew. Kain kanvas yang menyelaputi equipment kini dibuka semula. Dengan penuh saspen aku meneruskan event.

Maxwell Murder

Band pertama yang aku jemput adalah Maxwell Murder. Dengar ceritanya band ni nak pakai 2 gitar bass. Aku pun dah stenbai satu lagi gitar bass dalam keta Afdzal. Takde pulak diaorang mintak. Tapi kalau diaorang pakai 2nd bass pun terpaksa cucuk kat amp keyboard. Bebudak raub ni datang ada bawak crowd sendiri. Tu yang syoknya. Tak payah kempen dah suh orang layan. Ada kaki sendiri nak layan. Waima masa diaorang main boleh tahan jugak happening. Pastu tetiba ada nyanyi lagu Negaraku. Heh.. terpaksa aku berdiri tegak. Gitaris dia muka penuh keyakinan. JR pulak boleh tahan main drum.

Huru-Hara

Lepas Maxwell Murder tanpa berlengah lagi aku panggil satu lagi band dari Raub iaitu Huru-Hara. "Mesti huru hara ni kang", getus hatiku. Ali yang jaga kedai Grind57 kat Raub tu pun ada naik sama. Aku ingat dia ni orangnya pemalu, sensitif dan suka dibelai. Tapi sekali dia nyanyi.. Aku malas la nak komplen stail Akademi Fantasia. Tapi boleh tahan jugak. 2 band dari Raub ni semuanya ada ramai vocal. Nontheless, RB Riot gives an excellent performance. Nasib baik la ada diaorang ni datang. Berkumandang jugak Punk-Rock kat SPIII ni.

dari jerantut diaorang nih..

Band seterusnya dari Jerantut. Aku tak kenal diaorang ni. Tapi member aku Nizam yang rekemenkan diaorang ni main. Kira Nizam ni jadi manager untuk diaorang. Sebelum panggil naik aku jumpa Nizam dulu, collect payment. Aku nampak diaorang melepak kat tepi stage. Siap ada gitar kapok sekali. Aku jumpa diaorang dulu tanya apa keperluan diaorang untuk perform nanti. "Gitar ni nanti nak miking ke?", tanya aku. "Oh tak perlu, gitar ni dah siap ada jack..". Malu aku di situ. "Err.. kitaorang kang ada nak buat soundcheck sikit sebelum main. Sekejap je..". "Baiklah" jawap aku ringkas. "Hmm.. lagu apa la yang diaorang nak main ni..?", getus hatiku. Gitaris dia seolah-olah tidak mendapat sound yang dia nak, tapi persembahan tetap diteruskan. Sekali keluar Radiohead. Pehh! "Susah nak main lagu ni. Kord dia pelik", kata Mael kepada aku. Enjoy. Jarang aku dapat nengok orang bawak Radiohead. Saya sungguh terhibur dengan persembahan mereka.

Satu-satunya band Black Metal kat Lipis

Band yang akan naik selepas ni adalah band yang paling aku anticipate sekali nak nengok. Satu-satunya band black metal kat Kuala Lipis ni, Al-Azazhil. Sebelum panggil dia aku jumpa dulu frontman dia, Boy. "Kitaorang main Eastern Melodic Goth Metal", katanya. Puas jugak aku nak menghafal genre lagu diaorang ni. 2-3 hari lepas SPIII aku jumpa balik Boy ni. Dia cakap sebenarnya ada vox sorang. Tapi tak dapat datang. Terpaksa dia nyanyi sorang-sorang. Walaupun dia ni drummer. Sebelum event start diaorang ada buat soundcheck. Time tupun aku dah seram dah nengok. "Takpe, aku bagi ko pakai snare besi", kata aku. Tapi entah mana dah peginya snare besi tu. Dalam keta aku rasa. Tak sempat nak bagi dia pakai. Bila dia start main je, semua orang menjadi seram sejuk. Suara dia memang ganas. Being the sole Black Metal band in Kuala Lipis, I give much respect to these guys. Menjadikan SPIII ni satu event yang penuh dengan variasi musik. Al-Azazhil Rocks!!

Nengok gitar dia..

Tak lengkap SPIII kalau takde band yang main rock kapak. Metafora adalah band yang paling jauh sekali datang ke SPIII (dari Klang beb..). Kali ni tahun kedua diaorang datang main. Frontman diaorang, ND (undisputed.blogdrive.com) adalah member saya masa belajar kat KL ari tu. Sayangnya diaorang ni datang tak cukup ahli. Drummer dia tak dapat datang sebab ada masalah 'peribadi'. Maka terpaksalah aku stand in sebagai drummer ganti. Lagu-lagu yang diaorang main tu aku jarang-jarang sekali dengar. Dah la malam semalamnya kitaorang training sejam je. Panik jugak aku. Tapi nasib baik ND ni sporting. Sambil main tu aku ingat lepas ni mesti kena hentak ngan ND sebab main tak betul. Tapi tak kena hentak. Sebab ND ni sporting orangnya. Waima aku raspek band ND ni sebab walaupun diaorang tak cukup kakitangan, tapi masih semangat nak perform. Kali ni aku dapat menengok Ibanez dia tu beraksi. Orang kampung semua kagum nengok gitar dia keluar daripada plastik. Tapi kekaguman yang paling tinggi sekali adalah pada kasut Reebok dia. Tak guna betul, aku nak jugak kasut macam tu!
Masa main lagu yang ke-3 hari mulai hujan slow-slow. Tapi aku nekad nak habiskan jugak lagu ni. Bila habis terus stop. Dan bungkus balik stage pakai kanvas. Sekali lagi aku dilanda sakit kepala sebab ada 2-3 band lagi tak perform. Time ni bebudak Raub slow-slow balik. Hek ele.. cepat sangat nak balik. Mungkin diaorang ada masalah sendiri sebab ada jugak yang aku nampak naik motor.

Hari dah semakin petang. Sekali lagi aku meeting ngan krew. Unit karan tak galakkan main dalam hujan. Sebab kalau short, mungkin akan menyebabkan kerosakan kekal kepada equipment. Time ni ramai je bebudak Lipis datang. Semua dah ketar kepala dah. Kemudian aku membuat satu keputusan yang sangat kritikal. Dalam hujan renyai tu event mesti jalan. Sebab kalau tunggupun hujan takkan berhenti. Kalau wrap, kecewa la bebudak semua. Buat apa aku anjurkan event ni kalau orang kampung sendiri tak enjoy. Semua jerit-jerit kat aku. "Jalan je!! Bukan lebat sangat hujan ni!". Band aku sendiri, Fury tak perform lagi. Aku jumpa rakan kongsi aku, Afdzal tanya macamana bebarang ni. Ada brani tak main dalam hujan ni. Dia pun tak berapa yakin. Abang Soundman lagi selamba,"Nak main, main je la.. Kalau rosak ganti je.." Kalau nak main dalam hujan tak boleh lama. Nanti air masuk dalam barang. Risiko bebarang ni rosak adalah 100%. Sure punya.

Kata orang,
'Jangan terlibat dalam bidang seni kalau takut risiko'

Main dalam hujan?

3 comments:

  1. Hailz....!!!

    Erm...aku dah baca report nie...tp nape tak seme band yang direview..ahaks...tp best arr.....sekurang kurang org tau ttg since kuala lipis...aku nak wat iklan skit...sape-sape yg berminat nak dptkan 1st demo band Al-Azazhil bleh lar email kat aku boy_barzakh666@yahoo.co.uk klu rajin support lar aku punye blog shyaithan-iblyssiah.blogspot.com ahaks...ok arr..thanks pd ko yg menganjur kan Sure Pekat...sekurang-kurang ader gak aktiviti dak2 UG kat lipis/bentong/raub...gua respek la lu bro... tp nnti klu bleh tukar venue plak..wat kat bandar lipis plak ke...takpun wat kat centre point tu ke...ahaks...ok arr...nntikan kemunculan 2nd demo al-azazhil... hailz to u bro.....

    Boy Barbaric Shyaithan Of Azazhil..

    ReplyDelete
  2. Holla Grunge....
    Waaaaa.... best gler report nie...
    aku vox for band al-azazhil rasa macam rugi sangat coz aku tak dapat perform masa sp111 ari tuh...
    Rugi gler... aku tak dapat datang... Tapi aper2 hal pun... respek kat bebudak yg join event nih... Kalau dah ader bakat, tunjuk jer.... Baru org respect nanti... Haaaaa kalo nak demo ke-2 al-azazhil... leh email kat boby.. Eh.... boboy... K! Ok aaaa chow...

    ReplyDelete
  3. Hails......
    Memandangkan basist aku ngan Ex-vox aku dah komen,aku pun nak komen jugak la hehehe....gempak ko punye report ni,memang best.disini aku nak mengucapkan terima kasih sebab ko telah berjaya menghidupkan scene UG lipis ni.kalu takde ko taktau la bile lipis ni nak maju.juga thanks coz support al-azazhil.HAils 2 u bro...(syaf azazhil)

    ReplyDelete