Sunday, June 12, 2005

Dato’ Mohamad Rahmat dan impaknya terhadap industri rock kapak Malaysia.

Artikel ini diambil dari zine Journal Vol.1/Hilang Punca#5 (Mei 2003) yang ditulis oleh Kumprinx

Aku takde banyak sangat memori zaman rock kapak era 80 an dulu. Aku kenal Nash. Tapi aku tak kenal Nash zaman dulu. Tetiba aku jumpa gambar Nash masa zaman kegemilangan dia dulu. Pehh… rock gile tahap Ultimate Warrior punya. Lepas tu artis-artis rock yang berambut panjang kena gam. Sesapa rambut panjang tak boleh kuar TV, tak bley masuk majalah. Memula rilek je. Takpe tak kuar TV. Pastu tetiba 2 gergasi rock malaysia telah mengambil tindakan nekad potong rambut. Hari tu aku masih ingat dengan jelas. Siaran langsung kat TV Dato’ Mohamad Rahmat potong rambut ahli kumpulan Search dan Wings. Panik aku. Mungkin sebab masa tu aku masih lagi kanak-kanak yang masih tak faham apa-apa. Semenjak hari tu haluan industri rock malaysia telah berubah. Rock dah tak rock lagi. Kekangan dari segi imej dan sahsiah ni secara tidak langsung merosotkan kualiti musik di malaysia. Tetiba ada New Boys. Tetiba kumpulan rock yang dulunya gah digantikan dengan kumpulan yang rata-ratanya memiliki ahli kumpulan yang muka jambu, comel. Hari tu ada seseorang tanya aku, “Pasal ekk, semua orang layan Ramli Sarip skang ni?” Time tu aku tengah baca surat khabar. Aku hempas surat khabar ke lantai dan bangun dengan muka yang penuh ambisi seraya berkata, “Ramli Sarip papa rock!”. Lepas tu aku sambung balik baca surat-khabar. Aku percaya rock ni ada dalam setiap diri kita. Walaupun sikit. Dan aku yakin dengan jawapan aku setiap kali orang mempertikaikan apa sekalipun yang aku buat, apa sekali tindakan aku. - “Macam ni la baru rock!”
Rock ni energy. Macam kita bersukan, berpeluh”- Amy Search (1989)

Rujuk ND punya artikel pasal Sejarah Dan Kebangkitan Rock
http://undisputed.blogdrive.com/archive/26.html

1 comment:

  1. sangat rock entry nih!!!

    uish.. emosi sungguh dirimu ttg rock.. hehe... =)

    ReplyDelete