Sunday, February 27, 2005

:: Mende yang membuatkan aku hepi ari ni


Kenduri-kendara

Menjelang tengahari tadi aku menerima mesej pesanan ringkas berbunyi:
"Weii kumprinx!
Ayooh ke rumah
Rapi. Kenduri
nikah akak
dia ari ni. Menu:
Kari kambing."
Mendengar perkataan 'kambing' aku terus je tinggal apa yang aku tengah buat, dan terus merempit ke lokasi nikah kawin tersebut. Sebelum tu aku pikap Mael dulu, sebab dia yang meng-inform aku. Sekali kat area umah mael tu akak kepada member aku si XPDC ni pun menikah jugak. Jadi aku setel dulu kari kambing kat umah Rapi, dan terus merempit balik ke umah Si XPDC (mana aku tau, lekat panggilan XPDC tu kat dia).
Rapi ni member saya. Bukan dia yang kawin sebab dia awal-awal dulu dah kawin. Skang ni giliran akak dia. Dia bukak kedai makan 'mapley' kat area lipis ni. Jadi bila kenduri, apa yang kitaorang selalu makan kat kedai dia tapi bayar, skang ni boleh makan free je. Tu yang aku puas hati tu. Dia ni india-muslim. Jadi masakan diaorang banyak rempah dan definisi rasa dia besar. Banyak mende nak kena amatai dalam rasa masakan dia.
Kat umah XPDC ni pekena pulak nasik kaler-kaler ngan ayam masak merah. Pehh.. Kambing tadi dah terjerit-jerit sebab sempit. Orang dah mengajak, jadi aku taknak la menghampakan diaorang.
Ondewe balik pulak abang aku tipon, suh pekena ikan bakar kat umah dia. Jadi aku usyar dulu perut aku sepintas lalu, nengok ada ruang lagi tak. Agak-agak boleh lagi, akupun terus merempit ke umah abang aku pulak.
Pekena ikan bakar memang seronok. Family biras aku duduk tepi sungai, jadi siaorang selalu dapat supply ikan sungai yang eksotik. Pekena pulak bakar, tangkap leleh wa cakap lu. Sekali cubit ikan yang tengah panas tu (ikan apa tah aku tak ingat), putih berasap. Putih sungguh! Pastu cicah pulak ngan air asam. Time tu aku tak peduli dah kambing dalam perut aku. Diaorang nak nangis, nangis la. Yang penting ikan bakar ni aku boleh padat-padatkan lagi.
Bila perut kenyang, hatiku senang.

Lobang Bisnes Yang menguntungkan
Apek ni masuk kedai aku muka selenge je. Tapi ramah orangnya. Ramah bukan stail ramah salesman, tapi ramah sebab mesra yang pure punya. Memula aku mangli nak layan, lama-lama aku tertarik jugak dengan bisnes yang dia tawarkan tu. Dan dulu aku penah jugak buat mende ni, tapi komisen tak banyak sebab melalui orang. Rupanya dia ni lah king kepada mende ni. Yang aku buat dulu adalah under dia jugak tapi melalui orang lain. Maka komisen aku akan dapat penuh. Terus je aku jadi bersemangat.
Bila memikirkan potensi profit yang bakal tiba dengan usaha yang minima, hatiku senang.

Awek yang cantik melemparkan senyuman
Macam biasa kalau kenduri kawin, mesti ada awek ramai-ramai. Kalau dah ramai-ramai mesti ada satu yang champion daripada orang lain. Aku rasa tak perlu detail sangat aku cerita apa yang berlaku kat sini.
Kalau ada awek (cun) senyum kat aku dan nampak gayanya macam 'ada can', hatiku senang.

Training
Petang tadi pulak sempat aku berkunjung ke umah Mael untuk sessi training. Hari ni aku pekena lagu Pangeran Cinta dari Dewa. Kumpulan Dewa ni makin lama makin power, dan makin susah nak follow lagu dia. Terutama sekali lagu Pangeran Cinta ni yang memerlukan stamina yang tinggi. Dah la susah, teknikal dan semput kalau main. Namun aku yakin, sikit masa lagi aku mampu bawak lagu ni dengan cemerlang.
Kalau ada lagu yang memberikan cabaran yang jitu kepada permainan drum aku, dan aku tau kalau dapat nanti mesti best bawak jamming, hatiku senang.

Mendengar lagu yang best
Aku skang ni syok layan lagu ni:
Brian McFadden & Delta Goodrem - Almost Here
Layan beb... Kalau aku tepek lirik kang itu dah melanggar polisi blog ni. Tapi kalu ni aku beri pengecualian la ekk? Nanti aku tepek lagu pulak.

Ni mamat laki tu nyanyi
Shadows bleeding through the light
Where a love once shined so bright
Came without a reason
Don’t let go on us tonight
Love’s not always black and white
Haven’t I always loved you?
Pastu muzik seme stop dan tang ni Delta Goodrem nyanyi. Amboih... merdunyeee.. Lembuuutttt je sora dia.
But when I need you
You’re almost here
And I know that’s
Not enough
But when I’m with you
I’m close to tears
‘Cause you’re only almost here

Dasat. Lagu cenggini la yang aku suka. Sebenarnya kalau tetiba kita suka kat sesuatu lagu tu, sebenarnya kita tengah me-relate lagu tu dengan kehidupan atau apa yang berlaku sekeliling kita. Sebab tu la ada yang layan lagu dalam gelap pastu air mata mengalir. Pastu kalau orang tanya, tak ngaku.
Ele.. ngaku je la. Kalau sorang-sorang layan feeling lagu kan?
(nota: Delta Goodrem pernah menjadi Awek Minggu Ini)

Semalam punya MalaysianTopBlogs Archive

1 comment:

  1. macam lagu orang beromen ahh kumprinx... haha..


    (ayt ko dalam blog otam...)

    ReplyDelete