Friday, February 25, 2005

:: Cari makan bang...

Seleksi post-post pendek

:: Rempit
2-3 hari ni aku sibuk tahap maharaja punya. Dengan pojek yang bertimpa-timpa ditambah pulak ngan error-error yang buat sakit hati je. Dah siap tu aku merempit dari bentong ke Lipis pukul 11.00 malam. Sampai Lipis, hantar baju-baju, singgah umah jap amik keta, dan terus merempit ngan Pedal secara konvoi kembali ke Bentong sebab Pedal nak antar keta, kendian tanpa berehat ataupun tidur walau sepincingpun (apa jadahnye perkataan ni?), kami terus merempit ke Klang naik keta Kancil mak aku tu. Dah la keta tu lama tak servis. Semput pulak tu. Namun dengan semangat yang waja dan fikiran yang dikelabui dengan bayangan wang ringgit, kitaorangpun gambel je la.

:: Klang
Kitaorang pegi kat area Tanjung Harapan. Aku heran nengok tempat ni berasap semacam je. Kadang-kadang ada bau lempeng, ada bau buah keras macam kat Petaling Street tu, bau tayar terbakar pun ada. Pastu lori banyak gile. Semuanya merempit. Siap ada trelar yang buat u-turn tengah-tengah jalan.
Pastu kitaorang singgah kat satu gerai ni. Ingat nak pekena breakfast la sedas. (peringatan: time tu pepagi buta lagi dan kitaorang tak tidor sepanjang malam memandu). Kedai makcik tu jual nasik lemak. Kena self service sampai air pun kena bancuh sendiri. Tapi lauk nasik lemak dia banyak tak ingat. Semuanya sea-food. Dengan rakus dan air liur meleleh-leleh, aku sebat je semua.
Pastu ada satu lauk ni pelik sangat bagi aku. Kecik je besar ibu jari. Rupa dia macam sarang alien. Tak smart. Nak kata kerang kang, besar sangat.

"Makcik, ini lala ke?"
"Bukan dong, itu kepang"
"Kepak?"
"Kupang"
"Kepah kot?"
"Sabenarnya makcik pun ngak tau mas, saya masak aja"
"Habih?! Kalau orang bagi beruang, ko masak je la semacam?!"

Pepehal menatang kepak/kupang/kepang/kepak tu memeng best. Cuma dimasak agak pedas sampai definisi rasa dia yang sebenar tak dapat aku nikmati. The distinct taste of sea-food is still there. Aku ingat dalam 2-3 hari ni aku mesti kena keracunan arsenik.

:: ***, we're taking over
Balik tu kitaorang singgah kat *** ingat nak pekena air limau sebab hari panas sangat. Ternyata *** tu adalah lubuk profit yang dah lama terpendam bagi kitaorang. Jadi apa lagi, sembang lebat la aku. Sampai tak menang tangan nak layan orang yang berebut-rebut nak gunakan perkhidmatan kitaorang. Dah la aku dengan tak bawak apa-apa hatta buku resit pun tertinggal kat opis. Main tibai je. Tapi diaorang nak jugak. Keh-keh keh.. kalau jadi macam ni, hati aku senang.

:: Tidak ku
Duga
4-5 hari nan lalu ni aku banyak melepak ngan orang-orang yang takde dalam senarai playlist 'Rakan Melepak' aku. Ini memberikan perspektif yang baru bagi aku. Sebab aku tak sangka orang-orang tersebut ada banyak point-point sembang yang aku tak pernah terfikir selama ni.
Ada klasmet lama aku yang dah tak berapa nak tegur sangat tu, cerita pasal lubang-lubang bisnes. Padahal dia sebenarnya nak up pendapatan bulanan dia ngan aku.
Pastu pulak sorang otai mat rempit kat Lipis ni. Tetiba dia repihan hati pasal kehidupan seharian dia. Macamana dia duduk ngan family lagi tapi masih kesempitan duit padahal gaji beso.
Last sekali brader kelantan yang bukak kedai makan kat opis kitaorang ni. Dia cerita pasal pengaliran kuar duit dari malaysia ni melalui pekerja asing. Memang best topik dia ni, tapi masalahnya dia join kitaorang time dah nak blah dah. Orang banyak keje, jam dah pukul 3.00am, lagi dia nak sembang.

:: Special Feature
Ni ada baru punya spesel feature. Bertajuk 'Hatiku Bukan Pualam'. Sejak dari awal aku ber-blog dulu aku nak tulis cite ni, tapi aku tak sanggup. Skang ni cerita ni dahpun tamat. Dan aku dah boleh tulis dah skang ni. Nantikan kemunculannya

1 comment:

  1. pualam..????? (apa jadahnye perkataan ni?) ekekekeke..... :)

    ReplyDelete