Thursday, December 1, 2005

Keroncong - Irama Muzik Misterius

Keroncong

Apabila malam bersama radio, aku mesti layan keroncong ni. Di kala muda-mudi lain melayan lagu rock kapak 80-an sambil berjurai air mata, aku tetap bersama keroncong. Sebab time tu je stesen radio ni (yang aku tak tau stesen apa) pasang lagu keroncong. Siang-siang hari takde pulak selera aku nak layan irama ni. Mungkin di waktu malam adalah waktu aku ponder perkara-perhara yang terpaling halus, buang masa pikir siang hari. Di mana otak aku kadang-kadang rancak berfikir daripada perkara yang bukan-bukan sampai la ke realiti kehidupan; atau ada kalanya kosong. Kosong dan hanya memerhatikan kepulan asap rokok yang berubah bentuk.

Halnya mengenai lagu keroncong ni adalah aku tak dapat mengenalpasti apa yang aku ter-flash-back bila dengar lagu ni. Misteri. Mungkin sebab irama keroncong ni dah lama sangat. Muzik zaman purba. Dah ada sejak zaman berzaman lagi (abad ke-16). Tak sama ngan lagu artis superstar zaman akademi fcukinghell skang ni. Tapi aku layan je semacam. Lenggok suara dia, petikan gitarnya dan jugak bunyi drum yang ada sesikit. Nak kata aku layan sampai anguk-anguk kepala tak jugak. Nak kata aku into sangat tak jugak. Mesmerizing. Itu je yang boleh aku sebut. Entah hape yang kepala otak aku teringat bila dengar tune keroncong ni aku tak tau. Yang aku perasan, jiwa aku dibelai dengan alunan dan susunacara muzikal yang sangat mistik.

Misteri. Mungkin jugak sebab aku try tangkap bunyi instrument yang digunakan. Dengan itu aku sentiasa alert. Macam aku cakap tadi, kalau kita ingat lagu tu mesti boleh relate ngan peristiwa yang kita lalui di masa silam. Tapi aku haram tak ingat apa yang aku flashback. Samar-samar je. Masa aku kecik-kecik dulu ke? Masa aku sekolah rendah dulu ke? Apa signifikan sejarah tersebut? Kegembiraan ke? Kesedihan ke? Pilu?

Yang kompom, aku tak paham apa yang aku rasakan. Tak keruan pun ada. Sedih pun ada. Seram pun ada. Tak kiralah lagu tu pasal naik beca ke, pasal air sungai Pahang ke, awek jual goreng pisang ke. Dari aspek lirik aku tak pandang. Tapi tune dia tu.

Dari dulu dah aku terpanggil ngan keroncong ni. Pernah try nak main. Bawak jamming tapi tak jadi. Berhantu. Dah la pengetahuan tentang muzik ni tak berapa. Hape jaddah yang aku tau pasal keroncong? Nak rujuk orang pun, ramai yang serender. "Muzik ni kompleks", katanya.

Aura ataupun perasaan yang dibawak oleh irama keroncong ni aku tak dapat tangkap. Dalam ke-terpaku-an aku mendengarnya, terpana terbata, satu perkataan bermain di fikiran aku,
Death/Mati

Kalau ada satu perkataan untuk menggambarkan kemerduan keroncong ni, itu je yang aku mampu. Lagu orang mati. Keroncong itu berbunyi mati. Hollow and lifeless to my emotion yet vibrant and lively to my ear.

Yayasan Warisan Johor- Keroncong

6 comments:

  1. kalau aku balik johor.mesti layan best 104.

    segmen nak masuk ke senja tu dengan malam bersama keroncong.

    pergghh!

    wa cakap lu.

    ReplyDelete
  2. Ooooo...layan keroncong.... Oooo...

    ReplyDelete
  3. biasanya aku dengar keroncong dekat stesen best 104

    ReplyDelete
  4. ko try dengo lagu keroncong tajuk die mcm Bengawan Solo, Sapu Lidi, Sapu Tangan..tapi vokalis aku tak tau. Lagu2 ni memang popular siott.!!!

    ReplyDelete
  5. tanda tanda pen"tua"an..

    * mendengar lagu lagu lama..

    ReplyDelete
  6. Halo, salam kenal.
    I like keroncong too. Very much!
    I'm Indonesian, and i'm a keroncong singer. Mmmh, kalau mau, kita bisa bicara tentang keroncong. If you need information about keroncong, or if you want to discuss about it, i will help you. Just e-mail me at terataimerah@yahoo.com, okay?

    ReplyDelete