Saturday, December 17, 2005

It's Been a Year

Hari ni genap setahun aku mem-post cerita aku ni. Penangan dia menarik. Macam-macam feedback aku terima.
Bila sesuatu perkara tu berlaku, dalam real-time otak aku terfikir "How do I put this in words?". Jesteru ia menjadi cabaran kepada aku. Macamana nak tulis mende ni. Macamana nak perincikan dia dalam bentuk tulisan sampai orang boleh paham dan immerse diri diaorang dalam situasi yang aku cuba terangkan itu.
Cerita ni jugak adalah antara buah hati aku yang aku paling suka. Sebab semuanya semudah 1-2-3. Even dalam kapal terbang masa nak balik Malaysia ari tu, ayat-ayat dalam cerita ni dah bermain-main kat dalam kepala otak aku. Kalau la cerita ni pasal mende lain contohnya pasal melancong ke Maghribi ke, mesti aku tak habis-habis petik cerita ni. Mudah menulis cerita ni sebab semuanya bermain-main dalam kepala otak aku time tu.
Bila dah habis menulis tu, aku review 2-3 kali, pastu terus post. Lepas tu takde dah sebarang penambahan kepada cerita ni. Aku pernah plan nak tulis balik cerita ni. Buat lebih panjang dan detail. Tapi aku gagal. Pernah ada orang mintak versi yang elok tatabahasanya, dan sesuai untuk publish kat arena perdana tapi aku gagal buat. Kenapa? Sebab feel masa aku tulis dulu ngan feel aku sekarang ni tak sama. So ia takkan jadi walau sekuat mana aku berusaha.
Masa aku tulis tu aku dalam keadaan depress yang sangat optimum. Jari-jemari aku terketar-ketar menaip setiap rangkai kata. Rokok beratus-ratus batang aku isap. Time tu aku marah, sedih, kecewa, mengantuk, tertekan dan macam-macam lagi emosi. Yang jelas, sekarang ni aku dah tak berapa rasa apa yang aku rasa back then.
So Bidadari mungkin adalah antara karya aku yang terulung. Aku simpan dia 'as is' sebab aku tak boleh replicate feel yang aku rasa masa aku tulis ari tu. Walaumacamanapun, Bidadari tetap macam tu. Takde dah nak ubah-ubah, apply apa-apa atau ejas apa-apa.
Sekarang ni, aku dah letih nak bersedih lagi. Aku letih sangat. Waimapun aku dan orang tersebut masih lagi maintain kontek yang konsisten. Hubungan kitaorang skang ni sangat kompleks.
Tapi aku masih berharap
Suatu hari nanti aku akan kembali ke kompiter ni, dan kembali menulis lagi cerita pasal Bidadari ni. New events that'll unfold. Cerita-cerita baru. Bukan lagi flashback. Kali ni tak depress dah. Kali ni semuanya cerita hepi. Kali ni bila korang baca, perasaan korang akan berbunga-bunga. Tapi itu semua hanyalah harapan. Screw the extra chapter, extension and shit. This is the original Bidadari.

4 comments:

  1. tahniah loo..

    aku nak join aku rasa aku kerektif

    *dapat duit ker??

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. terasa nk baca Bidadari tu. tp tunggu punya masa yg sgt byk.... akan baca jugak!

    ReplyDelete