Monday, November 21, 2005

Suatu Pagi Di Musim Tengkujuh

jangan gaduh..

Kuala Lipis: Sebuah kedai kaset di pusat bandar ini musnah dalam satu letupan pagi tadi. Letupan itu dipercayai berpunca daripada sebuah bom buatan sendiri yang dicampakkan ke dalam kedai tersebut. 2 kakitangan kedai kaset tersebut cedera parah dan telah dihantar ke Hospital Kuala Lipis untuk mendapatkan rawatan. Mereka masih lagi berada dalam Unit Rawatan Intensif dan belum sedarkan diri. Polis menolak kemungkinan penglibatan pengganas dalam serangan bom itu. Modus operandi serangan ini masih belum dikenalpasti. Beberapa saksi yang ditemui mengatakan sejurus sebelum serangan seorang pemuda berpakaian serba hitam masuk kedalam kedai tersebut kemudian berlari keluar. Sehingga kini pihak polis masih lagi menjalankan siasatan. Kepada orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai letupan ini bolehlah menghubungi balai polis berdekatan.

Skang ni musim ujan. Malam semalam aku stuck kat Ali Kapak sampai pukul 2 pagi sebab ujan turun tak henti-henti. Maklumlah, Kawasaki Turbo aku tu (yang baru kuar dari balai) diketahui akan bersikap aneh kalau bawak dalam hujan. Dah la aku bawak tepung gandum sebanyak 2 kilo dalam bakul moto. Kang motor mati enjin, tepung jadi kodok.
Pagi tadi aku menerima tugasan untuk merempit ke pasar beli ikan, santan dan jugak minyak kelapa. Hujan renyai lagi time tu. Cuaca sejuk gile. Berbekalkan air milo segelas aku mengorak langkah merempit ke pasar.
Sampai kat pasar mata masih lagi mengantuk. Lalu aku menyalakan rokok sebatang untuk meningkatkan pace jantung aku supaya lebih segar bertenaga. Sampai kat apek jual ikan tu selamba dek je dia mark-up harga ikan. Sepatutnya 3 inggit je selonggok tapi dia up sampai RM8. Barangkali dia mengambil kesempatan terhadap aku yang nampak macam tak biasa je beli-beli ikan ni. "Sikalang musim hujan. Nelayan tidak mahu tulun ke laut. Ikan manyak susah mau dapat", jelas apek tu cuba menipu aku. Baik aku beli sardin je.
Kemudian aku usyar-usyar sayur. "Pekena angkat paku seikat buat gulai lemak ni..", getus hatiku. Ada sorang makcik je jual paku. Aku daripada atas motor je spund makcik tu. "Meh nengok paku tu..". Makcik tu amik 2 ikat tunjuk kat aku, "Ha hok ni kawe baghu petik smetar tadi. Come-come lagi deh..". Walaupun aku tak mengerti apa haram zaddah yang makcik tu cakap, tapi aku tau paku tu dah lama. Dah tak fresh. Daun pun tak smart. "Takpelah makcik..", ujar aku dengan sopan. "Amik lo dik. Makcik jual muroh-muroh je ni. 2 ikak 5 rial..". Damnit punya makcik, dah la jual sayur lama. Mintak pulak matawang entah negara mana tah. Arab Saudi ke apa. "Blah la lu makcik!", kata aku sebelum melakukan willie di tengah-tengah pasar tu.
Kendian aku balik umah. Aku continue perjuangan aku dalam sejam dua gitu. Dalam pukul 11am aku bangun. Lepas mandi bekpas seme aku turun ke kedai. Ingat nak main game. Tapi aku terlupa yang semalam aku dah abih main game God Of War.
God Of War (GOW) adalah sebuah game yang menarik. Control dia senang, grafik masyuk, puzzle dia takde la susah sangat. Kira game ni kena ngan jiwa aku. On par with MGS3. Semalam aku berjuang main game ni sampai habis. Peringkat akhir dia sangatlah susah. Naik cramp jari-jemari mulus aku ni. Nyaris dah aku nak givap. Namun dengan semangat juang dan keazaman yang jitu aku berjaya jugak menghapuskan semua musuh. Dengan harapan agar cutscene terakhir dia ada cinematic yang tunjuk gambar awek-awek cun dalam 3D. Tapi takde. Namun aku puas hati ngan game ni aku rekemenkan korang beli dan main sampai habis.
Lalu aku mati kutu sebab takde game lain nak main dah. Takkan aku nak main game Shrek je, mana steady macam ni. Game racing pun dah abih main. Dengan itu aku mengorak langkah ke kedai kaset kat belakang kedai aku ni untuk mengusyar game-game terkini di pasaran. Bila aku sampai je "Aik?! Takde. Akak, mana game PS2?" tanya aku. Biasanya ada kat rak belakang tu. "Toksah la panggil saya akak. Hik hik hik.. Game kena simpan dalam laci. sebab game cetak rompak. Ha ni dia.. hik hi hik." kata akak tu. Nasib baik 'gedik level' dia tak setinggi budak kat pasar ramadhan tempoh hari. Tatkala aku membelek-belek cd tu akak tu duduk kats ebelah aku. Standart kat kedai ni. Takut budak rembat cd. Lama lepas tu dia start bersuara. "Pakcik takkan dah tua-tua ni main PS2 lagi? Hik hik hik..", aku yang sedang kusyuk memilih game tu agak terganggu. Tak dinafikan aku memang terganggu ngan remark dia tu. Tapi aku palor je. Takkan nak hangin pulak. Tapi diam tak bermakna aku approve mende yang dia cakap tu. "Oo.. ni mesti beli untuk anak-anak kan? Anak berapa ramai pakcik?"

1 comment:

  1. cerita betul ker pasal letupan tu kmx, kalau cerita betul memang tak patut pun benda2 itu jadi di Malaysia ni

    ReplyDelete