Friday, November 18, 2005

Saturday Blues

either way

Mercun Tarik
Minggu lepas masa aku jenjalan kat pasar aku nampak sorang brader ni jual mercun tarik. Aku ingat mercun jenis ni dah pupus dah. Rupanya ada lagi. Pastu aku beli la 4 kotak saje nak test. Musim perayaan ni molek jugak kalau ada mercun.
Zaman dulu mercun tarik ni adalah antara mercun kegemaran aku. Sebab ia memerlukan semangat yang jitu kalau nak tarik. Hati kena kering. Sound dia takde la power sangat, tapi kalau main dalam bilik tu boleh tahan gak bingitnya telinga. Bila kita tarik tali dia, lipatan tali kat tengah dia tu akan terurai. Dalam proses penguraian ni akan berlaku geseran yang mengeluarkan haba. Haba ini lah yang meletupkan belerang kat dalam mercun ni.
Kegunaan mercun tarik ni selain dari buat bising, ia jugak adalah satu peralatan prank yang menarik. Masa aku muda-muda dulu selalu ikat kat selipar kengkawan. Ikat kat seluar. Memang seronok. Tapi kalau aku yang kena sudah tentu tak best dan mampu menyebabkan pergaduhan.
Bebudak zaman skang ni ada yang dah tak kenal mercun tarik ni. Ada bebudak datang kat aku tanya "Apa tu bang?". Diaorang tak pernah jumpa mercun tarik ni. Mende nak jadi ngan bebudak zaman skang ni.
Zaman dulu kalau hari raya mesti havoc ngan bunyi mercun, bunga api, bebudak nangis terbakar badan, berita umah terbakar kat tv. Seronok. Kalau dah nama hari raya, mestilah kena ada mercun. Honestly, aku rasa semenjak kerajaan mengharamkan mercun ni, perayaan hari raya dah jadi hambar. Dah tak fun. Mereka ambik kegembiraan kanak-kanak menyambut hari raya. Takde bebudak lari-lari main bunga api. Apa gunanya hari raya kalau macam tu?

Semalam aku borong sedozen mercun tarik. Supply untuk seminggu.

1 comment:

  1. slau nampak golongan abang-abang main mercun ni masa kecik. pastu lari nyorok bakang orang sambil tutup tinga.

    ReplyDelete