Monday, November 14, 2005

Claiming Kawasaki Turbo

Seminggu sebelum raya tempohari aku sekonyong-konyong aku menerima banyak SMS dan panggilan telepon, "Motor ko kena tarik!", "Polis ambik kawasaki turbo ko!". Malangnya pada hari tersebet polis mengadakan operasi merembat motor-motor yang tak berkunci di sekeliling bandar. Tak terkecuali the legendary Kawasaki Turbo aku tu. Aku tiada di tempat kejadian, jadi member-member aku yang nampak kejadian tersebet lantas terus meng-inform aku.
Cari-cari geran motor tak jumpa. Kalau nak angkat kat balai sana kena la bawak geran sekali. Maka pada tahun ni Kawasaki Turbo gagal beraya bersama-sama aku. Lepas raya aku jumpa balik geran dia. Tapi aku teragak-agak nak amik takut kena bayar apa-apa, paling sadis kena tangkap sebab ada waran saman. Namun demikian keta mak aku buat hal pulak. Rosak. Aktiviti lepak harian aku terganggu. member-member dah semakin ketat muka asik-asik terpaksa meloading aku untuk melepak. Ini tak boleh jadi ni! Apa nak jadi jadilah. Aku kena amik balik Kawasaki Turbo!
Semalam, bersama-sama 4 orang ahli pasukan, helmet sebijik, minyak petrol sebotol dan geran motor kami mengorak langkah untuk menuntut kembali Kawasaki Turbo, antara jentera paling wanted sekali dalam Lipis ni.
Aku berdua ngan Mael masuk dalam balai. Sementara PP ngan Amar stenbai dalam keta kat luar kompaun balai in case terpaksa buat quick getaway. "Ha Amin, nak menyerah diri ke?", sambut 2 pegawai bertugas dengan penuh mesra. Apabila diberitahu mengenai hajat kitaorang, mereka tertanya-tanya. Sebab penarikkan Kawasaki Turbo ini tak direkodkan dan takde sebarang laporan bertulis mengenainya. Kemudian dia buat beberapa panggilan telefon, dan orang yang bertanggungjawap menarik Kawasaki Turbo diminta hadir untuk menguruskan hal ini. Jadi selama 30minit aku ngan Mael melepak kat dalam balai tunggu dia datang. Dalam pada itu aku nengok keadaan dalam balai ni SEBIJIK macam dalam cerita Gerak Khas. Cara polis semua berbual, bergurau, tegur menegur, flirting seme.
"Nombor plat depan takde, meter tak hidup, lampu signal takde, lampu depan belakang tak hidup, side mirror takde, ekzos jantung (apa kejaddahnya ekzos jantung ni?!) road tax mati, lumut banyak. Macamana saya nak bagi keluar motor ni?", polis tu bagitau aku. "Ala encik, saya bukan bawak pun motor ni. Dah condition macam ni, nak start pun belum tentu berjaya", jelas aku. Akhirnya selepas sembang 5-6 minit aku berjaya bawak keluar Kawasaki Turbo. Rerakan aku tolak keluar motor tu sementara aku menyetel beberapa urusan lagi kat dalam.
"Motor ni takde road-tax, jadi saya tak benarkan awak pandu motor ni. Kalau nak bawak balik kena ambik lori ataupun tolak sampai umah", warning polis tu. "Renew roadtax, repair elektrik semua baru awa kboleh bawak", tambahnya lagi. "Baiklah tuan, saya akan patuhi arahan itu semua. Saya ucapkan terima kasih dan selamat hari raya aidilfitri", aku cuba mempamirkan wajah yang madu dan penuh senyuman sebelum mengorak langkah keluar dari balai.
Aku tolak motor tu sampai depan sikit je, pastu aku terus menuju ke Sri Murni Motor untuk tukar mentol dan pam tayar. Taruk minyak sesikit kat part-part tertentu. Beli air kotak perisa mangga satu, isap rokok sebatang..
Kini Kawasaki Turbo kembali merempit di bumi Kuala Lipis. Petang kang aku nak tukar spark plug ngan minyak itam. FYI ini kali kedua Kawasaki Turbo tido kat balai. Mungkin pada masa-masa akan datang pihak berkuasa akan merembat lagi motor aku ni. Itu aku tak kisah. Yang pasti selagi chassis dia tak patah, aku akan still guna motor ni, baik merempit jamming ke umah Mael, membeli santan kelapa di pasar, melepak di Kompleks Alamanda, meng-usyar awek di kerpan walk, ataupun semata-mata menunggang dan melayan sambaran angin kat muka aku. Kawasaki Turbo tetap menjadi pojaan hatikhu.

1 comment:

  1. caya la bro! nanti kita buleh rempit sama-sama.. ko bawak kwasaki turbo ko, aku bawak bug aku.. kita rempit satu malaya!!

    muahahaha.. >:)

    ReplyDelete