Friday, September 2, 2005

Merdeka Mayhem

Orang ramai menunggu aksi mat rempit
Seminggu sebelum sambutan Hari Kebangsaan ni aku memindahkan operasi Oxygen Studio ke Kuala Lipis iaitu di rumah Mael sebab aku tak sanggup nak ulang alik Lipis-Bentong. Waima petang sebelum sambutan kemerdekaan tu kitaorang masih bekerja.
Dalam pukul 9.00am setelah cukup semua ahli pasukan kami bertolak dari umah Mael ke lokasi sambutan iaitu di tapak Karnival Lipis itu sendiri. Sebelum tu aku balik umah dulu touch-up lebih kurang.
Ada jugak kutu yang pergi sebar risalah pasal politik dan jugak dosa meninggalkan sembahyang. Semua keta yang parking kat area padang tu ada risalah ni. Aku rasa sebab tu lah penganjur karnival ni pacak 'surau segera' satu kat hujung padang ni.
Sampai kat padang persembahan sedang berlangsung. Ada orang nyanyi-nyanyi ngan tarian kesenian pelbagai bangsa. Bebudak semua dah naik kepala dah tak sabar-sabar lagi. Kami pergi ke gerai untuk membeli bebola ayam, air tebu dan pelbagai lagi makanan.
Persembahan yang paling aku ingat sekali malam tu adalah sebuah, err.. sketsa ke lakonan ke apa aku tak tau. Tapi mengenai peristiwa yang berlaku kat Kg, Jeransang sebelum merdeka dulu. Peristiwa ni tak pernah tercatat dalam mana-mana buku sejarah. Pasal perang ngan askar komunis.
Kemudia ada lagi persembahan nyanyi-nyanyi sebelum countdown bermula. Kat tengah padang aku nampak geng-geng askar buat 'human-tower'. Obviously diaorang semua tengah mabuk. Dan ramai jugak gadis-gadis cun yang berkeliaran ke sana kemari, ada yang solo, ada yang berkumpulan dan tak kurang juga yang, bak kata member saya; "Makwe cun tak hengat, balak macam selipar". Sehingga kini saya kurang periksa samada kayu balak yang berbentuk selipar itu wujud atau tidak selain daripada kayu selipar yang jepun buat pijak atas badan orang ari tu.
Satu je slack dalam sambutan kemerdekaan tahun ni, ada YB yang sepatutnya buat countdown tu tak countdown. Dia kira daripada 1 sampai 14. Hapekejaddahnya begitu?! Ramai jugak orang menjadi hangin dengan tindakan dia tu.
Lepas countdown diaorang pasang lagu Final Countdown. Pastu acara naik bendera. Ada tiang bendera yang beso kat tepi padang ni. Masa tu bebudak semua sekor-sekor macam monyet perangai. Ada bunga api pulak lepas tu. Bunga api tu ada yang power dan ada jugak yang dah lemau dan tak meletup. Finishing dia adalah nyanyian lagu negaraku. Ramai yang nyanyi terjerit-jerit sampai diaorang overshoot note.
Bila semua dah habih, semua orang menuju ke satu lokasi yang memang havoc tetiap tahun iaitu Litar Maut. Setiap tahun mat-mat rempit akan menunjukkan aksi mereka di sini. Orang ramai semua berduyun-duyun menapak ke lokasi Litar Maut ni. Tak kira la makcik-makcik semua tok nenek, yang dukung anak, bawak makwe semuanya menuju ke sana. Sampai kat situ orang dah penuh kat tepi-tepi jalan macam ada riot je. namun demikian polis juga tidak terkecuali memantau keadaan dan memasang banyak undercover di dalam ramai-ramai orang tu. Aksi ngeri mat-rempit tu tak lama, sebab ada sorang tu ter-eksiden pulak dan terus kena cekup. Orang ramai yang seramai lebih kurang seribu orang tu semuanya kerumun kat situ nengok. Dan ada jugak yang gertak polis tu untuk menyelamatkan rakan se-rempit mereka. Sementara orang ramai semua duduk menengok dalam keadaan aman dan terkawal, pihak polis bertindak liar dengan mencekup mat-mat rempit yang tak sempat nak 'pacak'. Yang bawak keta pun diaorang tibai je masuk kat dalam keta pastu amik kunci keta. Paling memeranjatkan, aku juga ternampak Melati juga sama sibuk nak nengok.
I got all this on tape. Kalau nak nengok, sila la e-mel saya. Pastu pihak polis menyuruh orang ramai semua balik. Kamipun bertempiaran lari menuju ke Kompleks Alamanda untuk mempekena neskepe o setelah penat terkinja-kinja menyambut kemerdekaan.
Waima demikian Litar Maut pada tahun ini ramai yang cakap tak power seperti Litar Maut yang original iaitu pada tahun lepas. Hakikatnya litar maut yang sebenar bukanlah pada malam merdeka tu, tapi keesokan harinya iaitu pada 31 haribulan. Sempat la jugak aku nengok.
bila orang ejek, dia marah
Sambutan kemerdekaan di seluruh negara disambut dengan laungan 'Merdeka!' sebanyak tujuh (7) kali. Namun demikian aku rasa takde sapa yang layak melaungkan 'Merdeka!' tu sebanyak tujuh kali selain darpada bapa kemerdekaan sendiri iaitu Tunku Abdul Rahman.
Scene di sambutan kemerdekaan kali ni diwarnai dengan remaja-remaja yang bertindak liar (jangan takut, liar macam manapun, they're harmlesss, orang lipis semua baik-baik). Bagi aku tak salah kalau nak celebrate sekali sekala. Tak kiralah pemikiran barat ke apa ke, sekurang-kurangnya diaorang semua ingat bahawa 48 tahun yang lalu negara kita merdeka. Takde hal la..

4 comments:

  1. kelakar ja.
    cam nampak la sgt gambar melati tu heh?

    ReplyDelete
  2. gambo tu aku capture dari video. sebab tu la cenggitu jadinya.

    ReplyDelete
  3. kekrkreke aku lepak pantai malm merdeka kt sempadan negeri 9 dan melaka.. *kg linggi... walaupn tak sama celebrate dgn ko .. air rasmi kita tetap sama.. nesface o tarik..krkrrk

    ReplyDelete
  4. nome nye muka kmx masa ckp "ni ar member aku yg potong rambut macam mawi tapi tanak ngaku tu.."

    hehehehe...

    ReplyDelete