Sunday, September 18, 2005

Battle Of The Fcukinghgell

Bila aku dengar je ada Batte Of The Band (BOTB) kat Kuala Lipis ni aku jadi teruja. Lantas aku terus mengumpulkan pasukan aku yang jamming sekali sekala ni, untuk mepastikan kitaorang jamming/training sekerap yang mungkin menjelang BOTB ni.
Pemilihan lagu adalah satu perkara yang agak memeningkan. Sebab BOTB ni ada 2 peringkat. Peringkat saringan ngan Final. Peringkat saringan tu dah kena pukul habis sebab takut tak lepas final. Final tu nanti lain cerita pulak. Setelah beberapa sessi meeting pekena neskepe 'o beberapa gelas, kami mengambil keputusan untuk bawak lagu berikut di peringkat saringan.
-Satu (Dewa)
-Cinta Gila (Dewa)
-Arjuna (Dewa-lagu reserve mana tau ada kutu yang main jugak 2 lagu di atas tu)
-Darkshine (Muse-instrumental)

Setelah menjalani latihan yang sangat intensif, cari-cari lagu tu sampai main sejibik (takde la sejibik sangat, ngelat je banyaknye), akhirnya BOTB yang dinanti-nantikan tu tiba. Pepagi aku tipon ND yang datang straight dari Klang untuk join sama. Diaorang cakap diaorang ada kat Petronas lipis. Jadi aku rendevous dulu ngan diaorang dan pekena breakfast kat Pak Teh Corner sama-sama. Sebagai band yang berdisplin, kitaorang pepagi buta dah datang ke dewan untuk pendaftaran, sebab dalam borang tu cakap kalau lepas pukul 10.00am dia tak terima dah pendaftaran. Masa aku hantar tu ada beberapa kerat je band yang daftar. "Ada can.." Getus hatiku. Later aku dapat tau band-band yang daftar selewat 12.00pm pun boleh daftar lagi. Kalau aku tau, takde la aku rushing pepagi. Maksudnya band-band yang kaki bangun lewat pun berjaya masuk. Hampeh tul la.. Masa pasukan aku mula-mula sampai, aku dengar ada satu band ni cakap sesama diaorang tentang kitaorang (overheard) dalam dialek kelantan yang bermaksud "Diaorang ni dressing je lebih...". Cis! memang la kitaorang pakai smart, takde la macam korang tu, pakai selekeh. Hangin tul aku..
Dek kerana band-band lain yang bangun lewat dan melanggar syarat pendaftaran tutup pukul 10.00am tu, maka band aku yang berdisplin datang pagi ni jadi band pertama sekali yang mendaftar dan sekaligus menjadikan band kitaorang yang pertama sekali beraksi. Panik terus kitaorang. Tetiba diaorang panggil naik. Tak sempat nak soundcheck macam band-band lain. Paling sadis, ketika kitaorang sedang bersiap untik berentap, tetiba organiser bagitau yang semua band kena main 2 lagu je. Rosak planning kitaorang untuk 3 lagu yang dah 'oh-so-carefully choreographed' tu. Last minit aku membuat keputusan untuk menggugurkan lagu Satu (Dewa) daripada setlist kitaorang.
Menjadi band yang pertama jugak bermakna soundman belum dapat sweetspot untuk sound. Jadi kedengaran bass ngan gitar turun naik volume dia sebab soundman tu baru nak cari feel. Padalah event dah jalan. Dan kitaorang pulak tengah mempertaruhkan lagu untuk pertandingan ni. Lagi satu paling sadis, kitaorang amik masa 2 minit je untuk setting sound sebab kitaorang dah memang biasa pakai amp Marshall. Dah masak dangat dah ngan setting masing-masing. Knob tu nak pulas no berapa, gain tu nak berapa banyak. Malangnya brader soundman tu tetap tamper ngan setting kitaorang even kitaorang tengah main. Abes semua sound lari dibuatnya. Mungkin jugak sebab bassist kitaorang pakai distortion, sesuatu yang baru buat soundman tu.
Lagu pertama kitaorang adalah instrumental Darkshine dari Muse. Lagu ni bukan instrumental, tapi kitaorang bawak sebagai intrumental. Pertandingan band ni 4 piece. Tukang nyanyi kitaorang tak bleh main gitar. Jadi kitaorang gunakan distortion untuk bass. Untuk cover 2nd gitar. Aku tak berapa tau sangat aspek teknikal yang bassist ngan gitarist aku pakai sebab aku main drum.
Lagu seterusnya adalah Cinta Gila (Dewa). Lagu ni aku panik nak main sebab aku baru je dapat lagu ni. Lagi panik memikirkan pasal drum solo yang kat tengah-tengah tu. Untuk lagu ni, Mael gitarist aku menggunakan tune 'Drop A' untuk gitar dia. Hape jaddah drop A ni, tapi yang aku tau tali 'E' di dropkan sampai note A. Ini memastikan sound yang fat-like-hell untuk riff utama lagu Cinta Gila ni. Time intro tu, bass yang berdistort tu cover jugak. Aku tak tau la diaorang (Dewa) main macamana, tapi yang kitaorang main ari tu.. emm.. kira jadi la.
Bukan soundman dia je yang bermasalah. Tapi drum dia lagi besar masalah. Bass drum dia berjalan ke depan setiap kali aku pijak pedal. Makin lama makin jauh. Kat depan drum tu dia letak batu-bata je sebijik. Mana boleh tahan paluan kaki aku nih! menjelang solo drum Cinta Gila tu, bass drum ni dah beralih 1 kaki lebih dari tempat asal dia. Berlunjur aku main dengan sangat bersusah-payah. Cilake betul!
Akhirnya persembahan kitaorang tamat dengan tak puas hati yang sangat-sangat. Lepas abis main tu aku melepak nengok persembahan orang lain pulak. Sambil tu aku round-round la nengok-nengok. Band-band lain semua bila aku tegur je, macam nak tak nak layan. Samada sombong ataupun terlalu fokus kat persembahan diaorang nanti. Mungkin jugak sebab diaorang anggap kitaorang ni underdog. Bebudak je lagi.
Tak aku nafikan band-band lain memang power main, goreng tahap hangit punya. Tapi semuanya metal, rock kapak Amuk, Jinbara, rock meleleh. Pastu ada jugak satu band ni yang instrumental diaorang mengaku lagu sendiri tapi aku cam lagu dari Slash-Godfather Theme. Diaorang band luar. Mungkin diaorang ingat Lipis ni kampung lagi tak kenal lagu. Seriesly semua band main pattern sama je. Metal, metal, metal. Naik boring aku dengar gorengan demi gorengan berbelit yang tak henti-henti. Memang hebat, aku respek, tapi semua band macam tu. Pastu ada satu band ni main instrumental lagu Wings-Sejati di mana masa diaorang main tu, aku rasa macam nak keluar tengkorak aku boringnye.
Akhirnya tamat semua band buat persembahan. Dia suruh semua band tunggu sambil juri kira markah. Juri tu pulak adalah sebanyak satu (1) orang. Entah sape tah aku tak kenal. Daripada syarikat rakaman kot? Masa juri kira markah tu, krew-krew organiser menyendeng-nyendeng (menyempe/menyibuk) kat juri tu menyebabkan aku menjadi heran.
Pendek kata band aku tak lepas ke final. Yang aku tau aku dah main yang terbaik. Tak aku nafikan bahawa band aku tewas sebab tak boleh makan ngan band lain yang goreng sampai hangit tu. Tapi aku jugak mengambik kira aspek lain. Antaranya ialah kualiti sound yang banchau sebab kitaorang band first sekali main. Mungkin jugak kitaorang main lagu lain dari yang lain (tak metal). Mungkin jugak lagu kitaorang main tu tak kena ngan jiwa juri (dan organiser).
Nak kata aku tak keciwa ngan keputusan pertandingan ni maka bohong la aku. Kaciwa sangat jiwa aku nih. Sebab tak lepas ke final tu satu hal. Nak kutuk lebih-lebih kang, band lain lagi terrer daripada band aku.
Akhir kata, kepada band-band yang masuk BOTB ni aku ucapkan tahniah sebab masuk dan memeriahkan scene muzik kat Lipis ni. Aku tulis semua ni sebab aku tak puas hati aku tak lepas ke final. Kalau lepas aku diam je. Hangus RM80 tu aku tak kecewa sangat. Tapi mengenangkan hours of training and choreographing tu tak berbaloi sebab setting yang tak ngam dan jugak sebab terpaksa main first. Jangan reconize muzik (dan kroni) yang korang minat je sebagai muzik yang berkualiti. Bak kata member aku tu "Kalau setakat pilih bulu, tak payah buat saringan. Bazir orang punya RM80"
(Rm80 boleh menampung supply rokok selama 2 minggu)

3 comments:

  1. aku yg baca citer ko pon hangin...

    ReplyDelete
  2. sabar sajelah kmx, bukan rezeki kot, jgn putus terus dan terus berusaha

    ReplyDelete
  3. hangin gak aku. ni namenye bayes. tak adil. tp kebesaannya memang gitu kalo main first. ko tengok kat gigs, kalo sape dapat band 1st tu ade berape jemput je yang beriya-iya nak sapot. ni lah masalahnya...fcuk sama itu botb gak. bole kan?

    ReplyDelete