Monday, October 11, 2004

:: Christopher Reeve Dalam Ingatan

Image Hosted by ImageShack.usImage Hosted by ImageShack.us



Dia ni takde la besar sangat influence dalam hidup aku. cuma dia banyak memberi inspirasi kepada aku masa kecik dulu. Kalau takde dia ni, takde la aku cita-cita nak terbang di angkasa. Begitu juga ramai lagi yang lain masa kecik dulu. dia memenuhi fantasi kanak-kanak yang tau akan kewujudan Superman di dunia ini. Bila nengok movie Superman yang pertama ari tu, hati kanak-kanak aku berkata "wihh... ada betul rupanya superman".

Tapi superman sedang mana sekalipun, kalau dah nama manusia ni senang sangat nak patah ke putus ke, pecah ke. Itulah halnya dengan Christopher Reeve ni. Pada tahun 1995 dia jatuh kuda dan terus lumpuh. mula-mula doktor cakap dia ni dah takde can dah nak sembuh. tapi slow-slow dia menunjukkan perubahan yang memberansangkan. Dia ni, betul-betul superman.

Tapi Abang Superman ni tetap lumpuh. Tapi dia bersumpah, bahawa satu hari nanti dia akan menapak semula. Di laman webnya, www.ChristopherReeve.org dia berusaha manarik perhatian dan memungut derma untuk kajian saintifik berkenaan hal lumpuh-lumpuh ni. Dan juga melobi untuk membenarkan kajian 'stem cell' dijalankan secara meluas- untuk mengubati orang-orang seperti dia. Satu hari nanti, yang lumpuh mungkin boleh berjalan kembali. Terima kasih kepada Superman.

Sayangnya, Superman sendiri tak sempat memperoleh manafaat daripada usahanya itu. Christopher Reeve mati semalam pada usia 52 tahun.

Aku tak boleh terima dah orang lain berlakon jadi superman.



Image Hosted by ImageShack.us

"So many of our dreams at first seem impossible, then they seem improbable, and then when we summon the will, they soon become inevitable."- Christopher Reeve

No comments:

Post a Comment