Sunday, October 17, 2004

:: Apa persamaan antara siri Gaban dengan Kill Bill?

Wira ku...wira ku...

Gaban

Image Hosted by ImageShack.us Polis angkasa Gaban menentang raksasa daripada empayar jahat yang ingin menakhluki bumi. Gaban ada sut angkasa yang khas, motor, Naga Gaban dan lain-lain peralatan yang canggih. Termasuk juga seorang awek nama Mimi yang boleh tukar jadi burung. Empayar jahat tersebut juga menjadikan ayah Gaban sebagai tahanan. Sebab tu lah dia bersungguh-sungguh nak musnahkan diaorang ni. Orang jahat juga selalu bawak Gaban ke 'Ruang Angkasa Neraka' untuk fight ngan raksasa. 90% daripada raksasa yang cuba menentang Gaban mati dalam keadaan yang amat mengerikan, iaitu terbelah dua. Semua ini disebabkan oleh skill terulung Gaban iaitu gerakan finishing yang kita semua kenali sebagai 'Gaban Z, Belah dua!". Kalau nak dibandingkan gaban ngan suku sakat Power Rangers, Power Rangers tu cuma untuk tontonan kanak-kanak je. Gaban adalah wira yang sebenar.



Kill Bill (vol.1&2)

Image Hosted by ImageShack.us Kill Bill ni pulak pasal cerita balas dendam. Pasal bekas pembunuh upahan yang telah dikhianati oleh bossnya. Lepas empat tahun koma dengan sebutir peluru dalam kepala The Bride terjaga dan bersumpah untuk balas dendam terhadap bekas boss dia ngan kuncu-kuncu dia sekali. Sebenarnya kalau kita sedang menyapu bedak ke muka bersiap untuk tengok wayang cerita arahan Quentin Tarantino, kita boleh yakin bahawa memang kompom cerita tu power. Potong jari punya.



Kaitan antara siri pahlawan kostum terbaik (Gaban) dengan filem terbaik (Kill Bill)":

Kalau cerita Gaban yang belum alih suara ke bahasa Melayu atau France (original bahasa Jepun), korang ingat tak bila dia nak 'jadi' Gaban. Ada suara latar yang cakap:

"Baju Gaban akan tiba dalam masa 0.05 saat"

Tau tak sapa yang cakap tu?

Orang itu ialah orang yang sama berlakon sebagai Hattori Hanzo (penempa pedang) dalam cerita Kill Bill. Nama dia Sonny Chiba. Inilah rupa paras Sonny Chiba tu.


Image Hosted by ImageShack.us

No comments:

Post a Comment