Tuesday, January 17, 2006

RoadTrip: Benta

Sabtu nan lalu tatkala melepak di depan kedai aku bersama-sama Mael, tetiba timbul idea untuk pergi ke Benta. Benta adalah sebuah pekan kecil yang terletak beberapa puluh kilometer dari Kuala Lipis. Dia ada pasar malam ahad. So aim kitaorang ari tu adalah pekena pasar malam dia.
Bagi kitaorang yang tak berpengalaman long-distance naik motor ni memang kerja gila pegi sana naik motor. Starting isi minyak 3 inggit kami memulakan perjalanan tepat jam 5.30 petang. Matahari masih lagi panas memancarkan cahaya. Naik rentung jugak lengan aku. Mujurlah Mael yang memandu sebab aku tek merenew lagi lesen memandu aku.
Perjalanan tobat rasa macam jauh gile sebab naik motor. Dah la jalan lurus, straight pulak tu. Tapi hek ele takde la jauh sangat, cuma yang pasti pinggang rasa macam nak patah. Kira2 40 menit kendian kamipun tiba di perkarangan pasar benta.
nengok2 CD cetak rompak, try2 jam tangan cetak rompak, angkat beg Sony Cybershot (beg je mampunya) cetak rompak, beli ayam percik satu lidi, ayam goreng 2 ketul sorang, pekena neskepe 'o kat kedai tepi pasar ni (yang happen to be ada awek cun 2 orang jaga kedai) terhiling-hiling lebih kurang kemudian kami mengorak langkah untuk blah ke kampung halaman.
Dalam perjalanan pulang kami singgah ke Bandelero. Berikut adalah asal usul nama Bandelero:
Bandelero adalah sebuah kedai bundle kat kawasan rehat Benta. Yang powernya kedai ni dia ada jual kasut bundle 'recond' daripada thailand. Zaman dulu aku selalu singgah kat sini angkat kasut. Pada satu hari aku melepak ngan tokei kedai ni. Seorang brader kelantan yang selalu cakap omputeh. Katanya;
"Kat sini big potential dia, orang balik kelantan semua singgah sini. Tu I ingat nak buat cantik-cantik depan kedai ni. Letak signboard. Bubuh la nama yang steady2 macam Bundle Amerika ke, Benta Bundle ke, Bundle Ku Lari Gagah Berani ke, Bandelero ke.."
Waima sampai hari ni takde langsung signboard yang naik depan kedai bundle dia, namun nama Bandelero tetap lekat di hatiku.
Selepas selesai membeli seluar pendek sehelai sorang, kami berangkat pulang. Malam sungguh indah, bulan mengambang penuh. Motor melunsur tanpa sebarang halangan.
Walaupun Benta ni takde la jauh sangat dari Lipis, tapi trip hari tu memang best dan bisa diingati untuk hari mendatang.

2 comments:

  1. Bandelero tu apa erk? macam nama magic jer.. aku suka gak bundle.. tapi sekarang aku carik bundle kamera jer.. kalau ko ada tempat barang kamera power ko sound aku erk.. sure aku hadir punya..

    ReplyDelete
  2. Bandelero tu tak tau la kalau dalam bahasa Latin ada maksudnya, tapi setau aku.. takde.. hehe.
    biasa kalau bebarang seken-hen ni aku usyar kat Cash Converter je..

    ReplyDelete