Sunday, March 5, 2006

I've done the impossible

Ni nak habaq mai pasal kasut Nike aku yang aku beli kat Bandelero beberapa bulan nan lalu. Kasutnya bertemakan Laskar Cinta sebab kaler scheme dia warna hitam dengan stripe merah.
Lepas beli aku basuh kaw-kaw punya, dengan treatment antiseptik membunuh kuman, aku jemur tengah panas. Tetiba tanpa diduga, struktur kulit (leather) dia menjadi rapuh. Maklumlah kasut bundle recon. Bila aku pakai buat pertama kali, kasut tu mula membuka mulut. 2-2 belah sekali.
Itu jam hati saya sangat hancur melihatnya. Sebab saya sayang kasut ni. Dan tak sempat lagi nak up kat member-member, dah koyak. Memula aku hantar kat kedai repair kasut kat Kuala Lipis ni. Brader tu cakap, "Kalau macam ni mana boleh repair dah bang, dah hancur. Tak boleh buat apa dah. Campak Sungai Jelai je la. Haha..". Tak guna punya brader tukang kasut.
Tak berputus asa aku pegi ke Raub. Sejam jugak naik keta bawak slow-slow. Dengarnya ada tukang kasut handalan kat sana. Kata brader tukang kasut Raub pulak, "Ni mana boleh repair dah ni. Dia takde support depan dia ni. Kalau jahit pun nanti tak tahan lana". "Jahit je, tak kiralah tak tahan lama ke asal dia elok balik". ujar aku. "Tak boleh. Buang masa saya je. Saya banyak lagi mende nak buat ni. Anak-anak lagi, jahut selipar lagi, nak jumpa makwe lagi petang ni. Kasut ni memang takboleh repair dah! Tak reti bahase ke. Buang je la.." Huh, sia-sia trip aku ke Raub. Aku pekena Happy Fried Chicken kat sana untuk melegakan hati aku yang nyilu ni.
Nampak gayanya takde harapan dah buat kasut Nike Laskar Cinta aku ni. Tapi setelah beberapa lama aku merempit pulak ke Bentong sana. Dan aku jumpa tukang kasut handalan kat Bentong pulak. Jawapan dia sama. Tak boleh repair dah. Aku hampir-hampir putus asa. Kasutnya memang takde harapan langsung.
Malam semalam berbekalkan gam Gajah yang aku pau dari Mael, Gam lilin yang aku pau jugak dari Mael dan glue gun yang seperti biasa aku pow dari Mael aku memulakan operasi baik pulih kasut ni. Tugasnya sangat rumit nak gam semula kulit yang terkoyak. Aku mengembil rehat selama sejam untuk menengok Smallvile kemudian meneruskan kerja dengan penuh tekun dan dedikasi.
3 tukang kasut handalan merejek kasut aku ni. 3 bandar aku jelajah. Semua orang cakap kasut ni dah tak boleh repair dah. Namun selepas operasi aku semalam, aku berjaya mengembalikan kegemilangan kasut ni. Siap aku kiwi balik bagi nampak berkilat. Aku dah berjaya melakukan yang mustahil. Kini, kasut tu dah kembali beraksi dengan penuh kegemilangan. Dan jugak mungkin aku pakai untuk Battle of the Band 18hb ni.
Jadi persoalannya di sini, siapa sebenarnya tukang kasut handalan?

Related
Bandelero mentioned here
Pasal Kasut
Pasal Kasut jugak!

3 comments:

  1. kamulah tukang kasut handalan itu...
    Amin Si Tukang Kasut.

    p/s : ade tgk pilem p.ramlee?

    ReplyDelete
  2. eheh, boleh le aku nganto kasut kat ko nnti eh.. hehe

    ReplyDelete
  3. heh...hebat la anda nih...kasut yang direjek oleh tukang kasut yg diiktiraf persatuan tukang kasut pun anda boleh baiki...keh keh keh...nnt kalu kasut aku koyak aku mintak ko tolong jadik advisor repair-merepair kasut ekkk...

    ReplyDelete